Hier vindt u een overzicht van concerten die we in het verleden uitgevoerd hebben:
Im Herbst
De herfst is het seizoen van de oogst, van de jacht en de storm. Van wandelingen met een veelheid aan kleuren. De bladeren vallen, de bloeiende natuur sterft af, maar toont ons daarin de schoonheid van het verval.
Van Monteverdi tot Bach
Kamerkoor Canteklaer zingt in het voorjaar van 2024 een bijzonder, geheel barok, programma. Het koor kent een lange traditie in het uitvoeren van a capella werken, of werken enkel begeleid door piano, harp of orgel, maar dit keer pakken we uit. Het barokensemble 'Camerata Utricia' uit Utrecht zal de zangers begeleiden bij alle stukken van het programma.
Christmas Flowers
Benjamin Britten speelt de hoofdrol in dit kerstprogramma waar de wortels van de kerstroos in vervlochten zijn. Naast ‘A Ceremony of Carols’, een van de hoogtepunten van het vocale kerstrepertoire, zingt Kamerkoor Canteklaer ook Brittens ‘Five Flower Songs’ op teksten van verschillende Engelse dichters die de bloementaal laten spreken vol vernuft en kleur.
Op weg naar Compostella
Kamerkoor Canteklaer neemt u mee op een pelgrimsreis door de muziek met een programma waarin de compositie ‘To the Field of Stars’ van de hedendaagse Engelse componist Gabriel Jackson zal worden omlijst met middeleeuwse Spaanse pelgrimsliederen en werken van de Spaanse renaissancecomponist De Victoria.
Kerstconcert
Samen met de Troubadours en drie instrumentalisten bracht Kamerkoor Canteklaer een kerstconcert in de sfeervolle Ontmoetingskerk. Op het programma stonden de 'Five Hebrew Songs' voor piano, viool en koor van Eric Whitacre en het middeleeuwse Ierse lied 'Angelus ad Virginem' voor harp en koor gearrangeerd door Michael McGlynn. Hierdoor geinspireerd speelde Marlies van Oort twee traditionele Ierse stukken voor harp solo.
Demut, een compositie van Riccardo Fortunato
Riccardo Fortunato, een jonge componist, heeft voor zijn eindexamen aan het ArtEZ Conservatorium het werk 'Demut' geschreven voor strijkkwartet, koor en carillon. Muzikale concepten rondom thema's zoals "tijd", "stilte", "eeuwigheid" en een respectvolle houding tegenover het heilige in de kunsten zijn een constante focus in zijn muzikale werken. 'Demut' is geschreven op basis van deze thema's en geïnspireerd door oosters-orthodoxe tradities en spiritualiteit.
Stabat Mater van Poulenc
Francis Jean Marcel Poulenc (1899-1963), geboren in Parijs, schreef het 'Stabat Mater' als reactie op de dood van zijn vriend Christian Bérard. Aanvankelijk wilde hij een requiem schrijven, maar na een bedevaart naar de Zwarte Madonna van Rocamadour, waar hij een spirituele openbaring ervoer, vond hij de ontroerende middeleeuwse teksten van het Stabat Mater toepasselijker voor een compositie om zijn vriend de laatste eer te bewijzen. Het werk ging in 1951 in première.
Vespers Rachmaninov
Wie denkt aan de Russische componist Sergei Rachmaninov hoort al snel zijn pianomuziek en symfonieën. Toch componeerde hij ook prachtige koormuziek. De 'Vespers' was zelfs een van zijn favoriete werken. Rachmaninov interesseerde zich voor Russische kerkmuziek en baseerde de muziek op zanglijnen uit de Russisch-orthodoxe liturgie. Daar gaf hij zijn eigen draai aan door meerstemmige harmonieën en diepe bassen te gebruiken. Het resultaat is een troostrijk stuk, een van de hoogtepunten in de Russische geestelijke muziek.
Ein deutsches Requiem – Johannes Brahms
'Ein deutsches Requiem' op. 45 van Johannes Brahms (1833-1897) is een indrukwekkende compositie voor koor, solisten en symfonieorkest. Brahms zelf maakte ook een transcriptie van de orkestpartij voor piano vierhandig. Deze versie wordt door Kamerkoor Canteklaer samen met Vocaal Ensemble La Colombe uitgevoerd.
Toondichteressen
In haar jeugd gold Fanny Mendelssohn - in de woorden van Goethe - als "Felix' even begaafde zuster." Anders dan haar broer zou Fanny echter haar leven lang moeten vechten voor erkenning van haar werk, zelfs binnen de familie. "Muziek kan en moet voor jou alleen franje zijn", aldus vader Mendelssohn in een brief aan zijn dochter. Dat weerhield haar niet van het componeren, maar haar werk werd lange tijd niet uitgegeven en wordt nog altijd minder vaak uitgevoerd.