Kamerkoor Canteklaer

Kamerkoor Canteklaer bestaat uit geschoolde amateur-zangers. Het koor zingt klassieke muziek uit alle stijlperiodes. Twee tot drie keer per jaar brengt Canteklaer een serie concerten met nieuw repertoire. Het koor staat sinds 2021 onder leiding van Jurriaan Poesse.

Kamerkoor Canteklaer werd in 1989 opgericht door Yt Nicolai. Onder haar leiding gaf het koor uitvoering aan vele koorwerken, zoals het 'Requiem' van Duruflé, het 'Requiem' en 'Magnificat' van Rutter, 'Die sieben letzte Worte' van Haydn en 'Les Noces' van Stravinsky.

In het jaar 2000 trad Iassen Raykov aan als dirigent. Hoogtepunten onder zijn leiding waren uitvoeringen van de 'Vespers' van Rachmaninov en van de 'Mariavespers' van Monteverdi, het concours in Frenswegen in 2015 waar Kamerkoor Canteklaer de 1e prijs won met o.a. een psalm van Sweelinck, de motetten van Bach in 2017 en 'Ein deutsches Requiem' van Brahms waarmee Raykov in oktober 2021 afscheid nam. 

2023

Het aansprekende werk ‘A Ceremony of Carols’ van Benjamin Britten klonk in december tijdens een kerstconcert. Ook van Britten was ‘Five Flower Songs’ en ‘A Hymn to the Virgin’. Dit alles omspeelt met bekende en onbekende kerstliederen.

In de zomer werd tweemaal een programma gebracht met als titel 'Op weg naar Compostella'. Centraal stond de compositie ‘To the Field of Stars’ van Gabriel Jackson. Daarnaast klonken Spaanse pelgrimsliederen en werken van de Spaanse componist De Victoria. In september zong het koor dit programma nogmaals in Münster-Kinderhaus.

2022

In december bracht het koor samen met VE De Troubadours een kertstconcert met een afwisselend programma.  

Op 11 juni zong Kamerkoor Canteklaer het 'Stabat Mater' van Poulenc dat door een groot koor en orkest werd uitgevoerd in het Muziekcentrum te Enschede tijdens het masterexamen van Jurriaan Poesse! Een geweldige muzikale ervaring!

Het eerste concert onder leiding van Jurriaan Poesse was, in samenwerking met Arte Vocale uit Hengelo, de uitvoering van de Vespers van Rachmaninov in maart.

2021

Na een lange periode die in het teken stond van corona, konden de zangers na de zomer weer bijeenkomen om te werken aan 'Ein deutsches Requiem' van Johannes Brahms dat eind oktober en begin november werd uitgevoerd in Enschede en Delden als afscheidsconcert van dirigent Iassen Raykov.

2020

Op 7 en 8 maart 2020, omstreeks de Internationale Vrouwendag, zong het koor het programma Toondichteressen met werken van vrouwelijke componisten onder wie Fanny Hensel, Clara Schumann en Helen Ostafew.

In dezelfde tijd begon de coronapandemie in Nederland en konden er geen concerten meer worden uitgevoerd. Wel is het koor blijven zingen en repeteren met allerlei digitale middelen.

2019

In november zong Kamerkoor Canteklaer Engelse liederen waaronder de 'Flower Songs' van Benjamin Britten, de koorversie van 'Nimrod' uit de beroemde 'Enigma Variaties' van Edward Elgar en de zevendelige liedcyclus voor dubbelkoor en piano van Jonathan Dove, The Passing of the Year.

Het koor trad in februari op met l'Infinito, een programma over liefde, dood en oneindigheid, in de Grote Kerk in Almelo. Centraal stonden Engelse liederen van Vaughan William en Sametz en de compositie l'Infinito van Ronald Moelker voor koor, blokfluit en saxofoon.

2018

In de concerten Lux Aeterna en Mare stonden hedendaagse werken van Morton Lauridsen, Jaako Mäntyjärvi en Ronald Moelker op het programma. Aangrijpend was het 'Canticum Calamitatis Maritimae' (het lied over de ramp op zee) van de Finse componist Mäntyjärvi, dat hij schreef naar aanleiding van de ramp met de veerboot Estonia.

In december gaf het koor een sfeervol kerstconcert in de Oude Blasius in Delden samen met de Zweedse sopraan Helena van Heel.

2017

Het koor zong de motetten van J.S. Bach, waaronder 'Ich lasse dich nicht', een vroeg werk waarvan pas recent is komen vast te staan dat het van J.S. Bach is. Ter ere van Bach openden alle drie concerten met het 'Immortal Bach' van Nystedt.

2016

Het programma 'My soul is in the sky' bestond uit een aantal koorwerken die allemaal gebaseerd zijn op teksten van Shakespeare. Daar voegde het koor het prachtige 'Requiem' van Herbert Howells aan toe.

2015

In oktober won het koor de Eerste Prijs tijdens een concours in Frenswegen te Nordhorn (D). Sinds 2003 wordt in dit historische kloostercomplex iedere drie jaar om de Duits-Nederlandse Kerkmuziekprijs gestreden.

In het voorjaar voerde Kamerkoor Canteklaer samen met het Vocaal Ensemble Zutphen twee monumentale werken voor dubbelkoor uit: de 'Mis voor dubbelkoor' van Frank Martin en de 'Drei Psalmen' van Felix Mendelssohn Bartholdy.

2014

Het jaar waarin het Kamerkoor Canteklaer 25 jaar bestond. Dat jubileum werd in november gevierd met een feestelijke uitvoering van de 'Mariavespers' van Claudio Monteverdi!

2013

In het voorjaar stond het motet 'Jesu, meine Freude' van J.S. Bach op de lessenaars. Daaromheen zong het koor een prachtig programma onder de titel Lebenslicht.

2012

Hoogtepunt was de uitvoering van 'Amao Omi' (Zinloze oorlog) van Giya Kancheli met het Hanumi Saxophone Quartet. In het najaar zong het koor Nachtlied met werken van Kodaly, Ligeti, Whitacre en Tormis.

2011

Het programma van dit jaar vermeldde composities van Janequin, Sweelinck, Duruflé en het 'Requiem' van Fauré. De sopraan Heleen Koele van het Nederlands Kamerkoor zong het 'Pie Jesu'. Ze was bovendien onze koorcoach tijdens de voorbereidende repetities. In de kersttijd vertolkte het koor muziek van Distler, Whitacre en de Ceremony of Carols van Benjamin Britten.

2010

Tijdens het Paasconcert klonk de 'Via Crucis' van Liszt, een werk van grote verstilling. Daaraan vooraf zong het koor de 'Quatre Motets pour un temps de Pénitence' van Poulenc. Later in het jaar werd afscheid genomen van de zomer met liederen van Brahms en Distler en delen van de 'Hersftlandschappen' van Veljo Tormis.

2009

In het begin van dit jaar zong het koor het grote oratorium 'Israel in Egypt' van G.F. Handel. Barokspecialist Erik van Nevel werkte met het koor aan de interpretatie in een inspirerende workshop. De uitvoering werd door de pers zeer goed ontvangen.

2008

Canteklaer bracht een programma met Engelse koormuziek van onder meer Britten en Howells. In hetzelfde jaar werkte het koor samen met de tenor en koorcoach Falco van Loon.

2007

Het koor zong aan het eind van dit jaar een programma met het 'Concerto per la beata Vergine' van Vic Nees en 'Le Pavillon' van Daan Manneke. In een intensieve workshop werkte Manneke met het koor aan de interpretatie van zijn compositie. De uitvoering kreeg een lovende recensie. Eerder dat jaar programmeerde Canteklaer het a capella programma 'Klankkleuren' met onder meer het 'Requiem in Es' van Rheinberger, 'Quatre Motets' van Duruflé, en werken van Brahms, Stravinsky en Rachmaninov.

2006

In april zong het koor de 'Johannes Passion' van J.S. Bach. Uit de pers: "Kamerkoor Canteklaer liet zich van de beste kant zien. Alle stemgroepen kenden hun partij goed, hetgeen een paar prachtige vierstemmige fuga's opleverde."

2005

Een jaar dat in het teken stond van de 'Vespro della beata Vergine' van Claudio Monteverdi. Met dit feestelijke project sloot Iassen Raykov in de Pieterskerk te Utrecht de tweede fase van zijn studie koordirectie aan het Sweelinck Conservatorium af. De Mariavespers werden in totaal vijfmaal uitgevoerd in samenwerking met Il Concerto Barocco en het Marenzio Consort. Het concert in Epe-Gronau noemde de krant een "Onvergetelijke muzikale ervaring".

2004

Canteklaer zong in november de 'Service Sacré pour le samedi matin', het grootse joodsliturgische werk van Darius Milhaud. Het werd uitgevoerd in zowel het Muziekcentrum te Enschede als in de St. Agatha-kirche te Epe-Gronau en kreeg een zeer goede pers: "Kamerkoor Canteklaer liet in een perfecte koorbalans horen dat het naast het klassiek repertoire ook het modernere beheerst. Het koor was aangrijpend in de intieme afsluitingen die in feite harmonieus en vanuit een romantisch klankkader gecomponeerd waren. Innig en mystiek klonk het vrouwenkoor in het Kaddiesj."

2003

Niet alleen werden 'Laudate Dominum' en 'Missa Brevis in G' van Mozart uitgevoerd, maar ook 'Hör mein Bitten Herr' van Mendelssohn en het 'Magnificat' van Pärt. Dit alles tijdens concerten in Enschede, Borne en Ootmarsum.

2002

Het jaar waarin Raykov met zijn grote Rachmaninov-project begon. Samen met Vocaal Ensemble La Colombe zong Canteklaer vijf delen van de 'Vespers' van de Russische componist Rachmaninov. Het concert kreeg een fraaie recensie en het jaar daarop werd het programma aangevuld met nog eens vijf delen van de 'Vespers'. In 2004 zong het koor alle vijftien delen van deze monumentale 'Vespers'. De vier concerten trokken maar liefst 700 bezoekers en het publiek was laaiend enthousiast. De uitvoering kenmerkte zich door een "grote verscheidenheid aan dynamische contrasten: van gedecideerd en krachtig tot ingetogen devoot".

Kies hier welke cookies je accepteert:
Deze cookies zijn nodig om de site kunnen gebruiken en zijn daarom verplicht. Het gaat hierbij om de volgende cookies: een cookie waarin de cookievoorkeuren worden opgeslagen ('canteklaer-consent') en een cookie die wordt gebruikt om in te kunnen loggen in het interne gedeelte van de website ('canteklaer-status').
Deze cookies worden gebruikt om inhoud van sociale media weer te kunnen geven op de site. Het gaat hierbij om content van bijvoorbeeld Facebook.
Deze cookies worden gebruikt om audio en video van externe bronnen weer te kunnen geven op de site. Het gaat hierbij om content van bijvoorbeeld YouTube.