Het Vier-Koren-Kerstconcert is een feestelijk lichtpunt in de donkere dagen voor Kerst. Dit jaar vindt dit bijzondere concert plaats op vrijdag 20 december om 20.00 uur in de Jacobuskerk te Enschede.
De herfst is het seizoen van de oogst, van de jacht en de storm. Van wandelingen met een veelheid aan kleuren. De bladeren vallen, de bloeiende natuur sterft af, maar toont ons daarin de schoonheid van het verval.
Kamerkoor Canteklaer zingt in het voorjaar van 2024 een bijzonder, geheel barok, programma. Het koor kent een lange traditie in het uitvoeren van a capella werken, of werken enkel begeleid door piano, harp of orgel, maar dit keer pakken we uit. Het barokensemble 'Camerata Utricia' uit Utrecht zal de zangers begeleiden bij alle stukken van het programma.
Benjamin Britten speelt de hoofdrol in dit kerstprogramma waar de wortels van de kerstroos in vervlochten zijn. Naast ‘A Ceremony of Carols’, een van de hoogtepunten van het vocale kerstrepertoire, zingt Kamerkoor Canteklaer ook Brittens ‘Five Flower Songs’ op teksten van verschillende Engelse dichters die de bloementaal laten spreken vol vernuft en kleur.
17 september 2023 17:00 uurMünster-Kinderhaus, Pfarrkirche St. Joseph
Kamerkoor Canteklaer neemt u mee op een pelgrimsreis door de muziek met een programma waarin de compositie ‘To the Field of Stars’ van de hedendaagse Engelse componist Gabriel Jackson zal worden omlijst met middeleeuwse Spaanse pelgrimsliederen en werken van de Spaanse renaissancecomponist De Victoria.
10 december 2022 20:00 uurEnschede, Ontmoetingskerk
Samen met de Troubadours en drie instrumentalisten bracht Kamerkoor Canteklaer een kerstconcert in de sfeervolle Ontmoetingskerk. Op het programma stonden de 'Five Hebrew Songs' voor piano, viool en koor van Eric Whitacre en het middeleeuwse Ierse lied 'Angelus ad Virginem' voor harp en koor gearrangeerd door Michael McGlynn. Hierdoor geinspireerd speelde Marlies van Oort twee traditionele Ierse stukken voor harp solo.
Riccardo Fortunato, een jonge componist, heeft voor zijn eindexamen aan het ArtEZ Conservatorium het werk 'Demut' geschreven voor strijkkwartet, koor en carillon. Muzikale concepten rondom thema's zoals "tijd", "stilte", "eeuwigheid" en een respectvolle houding tegenover het heilige in de kunsten zijn een constante focus in zijn muzikale werken. 'Demut' is geschreven op basis van deze thema's en geïnspireerd door oosters-orthodoxe tradities en spiritualiteit.
Francis Jean Marcel Poulenc (1899-1963), geboren in Parijs, schreef het 'Stabat Mater' als reactie op de dood van zijn vriend Christian Bérard. Aanvankelijk wilde hij een requiem schrijven, maar na een bedevaart naar de Zwarte Madonna van Rocamadour, waar hij een spirituele openbaring ervoer, vond hij de ontroerende middeleeuwse teksten van het Stabat Mater toepasselijker voor een compositie om zijn vriend de laatste eer te bewijzen. Het werk ging in 1951 in première.
Wie denkt aan de Russische componist Sergei Rachmaninov hoort al snel zijn pianomuziek en symfonieën. Toch componeerde hij ook prachtige koormuziek. De 'Vespers' was zelfs een van zijn favoriete werken. Rachmaninov interesseerde zich voor Russische kerkmuziek en baseerde de muziek op zanglijnen uit de Russisch-orthodoxe liturgie. Daar gaf hij zijn eigen draai aan door meerstemmige harmonieën en diepe bassen te gebruiken. Het resultaat is een troostrijk stuk, een van de hoogtepunten in de Russische geestelijke muziek.
30 oktober 2021 19:30 - 20:45 uurEnschede, Grote Kerk
6 november 2021 19:30 - 20:45 uurDelden, Oude Blasius
'Ein deutsches Requiem' op. 45 van Johannes Brahms (1833-1897) is een indrukwekkende compositie voor koor, solisten en symfonieorkest. Brahms zelf maakte ook een transcriptie van de orkestpartij voor piano vierhandig. Deze versie wordt door Kamerkoor Canteklaer samen met Vocaal Ensemble La Colombe uitgevoerd.