Schitterend Canteklaer verrijkte Oude Blasius met Bachmotetten

Nieuws uit Delden - 14 Oktober 2017

DELDEN - Het regende pijpenstelen, zo tegen halfacht op zaterdagavond 7 oktober. Beslist geen weer om doorheen te gaan. Toch stond er in de toren van de Oude Blasiuskerk een lange rij om een kaartje en programma te kopen voor het cultuurvriendenconcert van Kamerkoor Canteklaer, met op het programma een hoofdgerecht van een viertal motetten van J.S. Bach.

En wat werd het een mooi concert! Onder dansante leiding van dirigent Iassen Raykov, en met funderende begeleiding van Henk Linker op zijn welluidende kistorgel en Inja Borden op haar fijnbesnaarde barokcello, werden die motetten stijlvol en geïnspireerd uitgevoerd. Canteklaer begon het concert bij verrassing achter in de kerk. Met het schurende maar fraaie stuk Immortal Bach, van Knut Nystedt. De akoestiek van de Oude Blasiuskerk toonde zich hierin indrukwekkend.

Daarna die motetten, een muziekschat! Afgewisseld met intermezzos door barokcelliste Botden en organist Linker. Die voerden het concert tot het vitale slotstuk, een koraalfantasie, waarin kinderen van koorleden een jeugdig begeleidingsorkest vormden. (Is muzikaliteit dan toch erfelijk!?). Wat een ontroerende combinatie!

De Oude Blasius trilde van genieting van 'O Jesu Christ, meins Lebens Licht'. Een dankbaar en helder applaus klonk als majeur slotakkoord vanuit de kerkbanken. Het was een hartverwarmend klassiek concert geweest, zoals de Cultuurvrienden Oude Blasius die graag organiseert. En de oude Bach zou dit ook vast gewaardeerd hebben, zo'n goed koor met die geweldige musici en talentvolle jongeren, in zo'n prachtig programma!

Jos de Vries

Deze cookies zijn nodig om de site kunnen gebruiken en zijn daarom verplicht. Het gaat hierbij om de volgende cookies: een cookie waarin de cookievoorkeuren worden opgeslagen ('canteklaer-consent') en een cookie die wordt gebruikt om in te kunnen loggen in het interne gedeelte van de website ('canteklaer-status').