Met Canteklaer is Twente een kwaliteitskoor rijker

Twentsche Courant | Tubantia - 28 oktober 1991

USSELO (NH Kerk) - Velen lachten Yt Nicolai begin 1989 uit toen zij als eerste-jaars studente koordirectie een oproep plaatste in een huis aan huis-blaadje om zangers te werven voor een nieuw op te richten koor. Het lachen zal hen echter spoedig vergaan als zij, die gisteren niet aanwezig waren, a.s. zondag om 15.00 uur gaan luisteren in de Oosterkerk aan de Oostburgweg te Enschede.

Gisteren beleefde het koor Canteklaer o.l.v. Yt Nicolai haar premièreconcert in de kerk van de Hervormde Gemeente te Usselo en we kunnen met een gerust hart concluderen dat Twente een kwaliteitskoor rijker is. Men opende met de zes Nocturnes van W.A. Mozart, het koor werd hierbij begeleid door Egbert van Goor klarinet, Corine Böhmers, klarinet en Ineke Hulshof fagot. opvallend was de natuurlijke klank van het koor, waarschijnlijk is men bij het scholen en selecteren van het stemmateriaal niet over één nacht ijs gegaan. Alle zangers en zageressen, zo'n 23 in getal, zongen ondanks sterke concentratie zeer ontspannen. ook het begeleidingstrio kweet zich op kundige wijze van haar taak. Het een en ander was duidelijk onder controle van Yt Nicolai; haar dirigeren is al mooi op zich. Zij hoeft de kar niet echt te trekken, maar kan volstaan met de noodzakelijke aanwijzingen zodat zowel koor als begeleiding bezig kunnen zijn met waar het om gaat: muziek.

De andere werken die Canteklaer ten gehore bracht waren o.a. drie Ave Maria's van Palestrina, Verdi en Brahms. Deze drie werken uit totaal verschillende stijlperiodes pasten goed bij elkaar. Zelfs redelijk moderne composities zoals Parce, Domine van F. Nowowiejski 91877-1946) stonden op het programma, de enige stijlperiode die ontbrak was de barok maar dat zal in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Zangstudente Imel Dohle (mezzo-sopraan) verzorgde samen met piano-student Gerard van Kempen een intermezzo met twee liederen van Brahms, Auf dem Kirchhof en Immer leiser wird mein Schlummer. Beiden lieten horen een toekomst in de muziek waard te zijn, hoewel voor beiden enige scholing op het gebied van performance niet zou misstaan. Van Kempen speelde ook nog twee werken van Schubert en Mozart solo, gelukkig konden zowel de uitvoerende als het publiek door de werkelijk supervalse piano heen luisteren. Geef van Kempen volgende week een goede piano en alles komt goed.

Ton Lamers

Kies hier welke cookies je accepteert:
Deze cookies zijn nodig om de site kunnen gebruiken en zijn daarom verplicht. Het gaat hierbij om de volgende cookies: een cookie waarin de cookievoorkeuren worden opgeslagen ('canteklaer-consent') en een cookie die wordt gebruikt om in te kunnen loggen in het interne gedeelte van de website ('canteklaer-status').
Deze cookies worden gebruikt om inhoud van sociale media weer te kunnen geven op de site. Het gaat hierbij om content van bijvoorbeeld Facebook.
Deze cookies worden gebruikt om audio en video van externe bronnen weer te kunnen geven op de site. Het gaat hierbij om content van bijvoorbeeld YouTube.