The Passing of the Year

'The Passing of the Year' is een zevendelige liedcyclus voor dubbelkoor en piano. Het stuk begint met de uitroep 'O Earth, return!' en is een ode aan de Aarde, haar cycli, vruchtbaarheid en het feest van de zonnewende. De gedichten waarop Dove zijn compositie baseerde, zijn een keuze uit vijf eeuwen Britse poëzie.

Natuur, bloemen en het verloop van de seizoenen vormen ook het thema van de 'Five Flower Songs' van Benjamin Britten, het tweede grote werk in dit concert. Een van deze liederen, 'The Evening Primrose', bezingt de teunisbloem, die zich opent in de avond en maar één dag bloeit. Maak je dat mee, dan is pure schoonheid jouw deel.

Benjamin Britten was zelf een goede pianist, toch componeerde hij maar heel weinig voor piano solo. 'Twelve Variations on a Theme for Piano' is een vroeg werk uit 1931 dat hij schreef toen hij aan het conservatorium studeerde. Hij heeft niet meegemaakt dat het in 1986, tien jaar na zijn dood, voor het eerst werd uitgevoerd en gepubliceerd.

'Night Piece' is geschreven als een verplicht werk voor de deelnemers aan het eerste internationale pianoconcours in Leeds in 1963. De componist vroeg geen virtuoos pianospel maar liet de pianist in dit miniatuurwerkje zes minuten 'vertoeven' in de dromerige fase tussen waken en slapen, en het was en is de kunst om de toehoorder hierin mee te voeren.

Met het onderwerp natuur in de werken van Dove en Britten raken we aan het thema vergankelijkheid, de grondtoon van deze liederen. Ook de volksliederen waarop Elgar, Moeran en Holst hun koorwerken baseren, bezingen de lieflijkheid van de natuur en de geliefde en de vergankelijkheid van de liefde. 'My love dwelt in a northern land' van Elgar gaat over een jeugdliefde die onvervuld is gebleven door de vroegtijdige dood van de geliefde. Het lied begint met mooie herinneringen aan de tijd die de geliefden samen doorbrachten, maar aan het eind worden we gewaar dat alles onherroepelijk voorbij is: 'The grass above my love is green, My heart is colder than the clay.' Van Edward Elgar klinkt ook de koorversie van 'Nimrod' uit de beroemde 'Enigma Variations'. De tekst is gekozen uit de dodenmis: 'Lux Aeterna', 'Dat het eeuwige licht hen beschijne.' De achtstemmige compositie blijft ijl en transparant als het licht dat bezongen wordt!

Programma


Uitvoerenden

Kamerkoor Canteklaer

Iassen Raykov, dirigent

Gerard van Kempen, pianist

Concerten

Zondag 10 november 2019 17:00 uur
Gildehaus (D), Evangelisch-reformierte Kirche

Zaterdag 23 november 2019 20:00 uur
Enschede, Ontmoetingskerk

Foto's

Kies hier welke cookies je accepteert:
Deze cookies zijn nodig om de site kunnen gebruiken en zijn daarom verplicht. Het gaat hierbij om de volgende cookies: een cookie waarin de cookievoorkeuren worden opgeslagen ('canteklaer-consent') en een cookie die wordt gebruikt om in te kunnen loggen in het interne gedeelte van de website ('canteklaer-status').
Deze cookies worden gebruikt om inhoud van sociale media weer te kunnen geven op de site, bijvoorbeeld van Facebook.
Deze cookies worden gebruikt om audio en video van externe bronnen weer te kunnen geven op de site, bijvoorbeeld van YouTube.