KERSTPROGRAMMA 2016
Tijdens drie kerstoptredens zingt Kamerkoor Canteklaer onder leiding van Iassen Raykov bekende en onbekende Christmas Carols en enkele moderne kerstmotetten.

Natuurlijk staan 'Hark! The Herald Angels sing', het slaapliedje de 'Coventry Carol' en het prachtige 'In the bleak midwinter' van Gustav Holst op het programma. Ook het Zweedse lied 'Jul, Jul, Stralande Jul', het Duitse 'Stille Nacht' en het Ierse lied 'An Irish Blessing' passen perfect bij de kerstsfeer, waarbij 'Rudolph, the rednosed reindeer' natuurlijk niet mag ontbreken.

Jetse Bremer maakte een feestelijke toonzetting van het eeuwenoude lied 'In dulci jubilo', waarbij de zangers zowel de melodie zingen als de instrumenten vormen. Mooie nieuwe Carols in het programma zijn de 'Wexford Carol' en de 'The Infant King'.

De Franse componist Francis Poulenc schreef zijn 'Quatre Motets pour le temps de Noël' in 1952. Kamerkoor Canteklaer zingt daarvan het mysterieuze eerste motet 'O Magnum Mysterium' en het feestelijke vierde motet 'Hodie Christus natus est'.

Het werk van de hedendaagse Amerikaanse componist Morten Lauridsen heeft een mystiek karakter zoals prachtig te horen is in zíjn toonzetting van de Latijnse tekst 'O Magnum Mysterium' waarin negenstemmige passages voorkomen.
Zaterdag 17 december 2016 Fleringen, Kerstsfeer op Havezathe Herinckhave
Maandag 19 december 2016 Enschede, Jozefkerk (besloten kerstconcert)
Dinsdag 20 december 2016 Enschede, Wintertuin De Wonne, 20.00 uur
Programma
• Jetse Bremer, 'In Dulci Jubilo'
• Gustav Holst, 'In the bleak Midwinter'
• Francis Poulenc, 'Quatre motets pour le temps de Noël'
       'O Magnum Mysterium'
       'Hodie Christus natus est'
• Morten Lauridsen, 'O Magnum Mysterium'
• Benjamin Britten, 'A Ceremony of Carols' (delen)
• Gustav Nordqvist, 'Jul, Jul, Stralande Jul!'
• Christmas Carols

Iassen Raykov, dirigent
Marlies van Oort, harp


MY SOUL IS IN THE SKY
William Shakespeare. De grootste en meeste bekende dichter, acteur en toneelschrijver uit Engeland. Hij heeft niet alleen de Engelse taal met talloze woorden en uitdrukkingen verrijkt, maar ook menig componist tot schrijven aangespoord. Kamerkoor Canteklaer zingt een aantal koorwerken die allemaal gebaseerd zijn op teksten van Shakespeare en voegt daar het prachtige 'Requiem' van Herbert Howells aan toe. Met als titel voor het programma 'My soul is in the sky', een citaat uit het toneelstuk 'A Midsummer Night's Dream'.

Ralph Vaughan Williams liet zich door enkele magische teksten inspireren toen hem werd gevraagd voor een muziekfestival een verplicht werk te schrijven. Heel toepasselijk zijn het de bassen die in 'Full fathom five' verhalen van een verdronken schipbreukeling: op ruim vijf vadem diep vormt het koraal zich rond zijn botten, parels waren zijn ogen. Daaromheen laten de overige stemmen nauwelijks hoorbare clusters van klokgeluiden horen. Veel lichtvoetiger is het lied 'Over Hill, Over Dale', waarin een dromerige fee onnavolgbaar snel en kris kras door bossen en dalen dwaalt.
Zaterdag 9 juli 2016 Lonneker, Kapel uit Liefde, 20.00 uur
Zondag 25 september 2016 Nordhorn (D), Alte Kirche am Markt, 18.00 uur
Zondag 2 oktober 2016 Almelo, Grote kerk, 15.30 uur
Matthew Harris heeft toch al zeker meer dan twintig keer een tekst van Shakespeare in liederen verwerkt. Van de tekst in 'It was a lover and his lass' maakte hij een tedere idylle van jonge geliefden in het voorjaar. De oplettende luisteraar zal echter bedenken dat de tekst van Shakespeare ook best wel een dubbele bodem heeft. De originele melodie van het lied zelf is overigens van Thomas Morley. Het tweede lied, over de immer hoog in de lucht zwevende en prachtig zingende leeuwerik, schreef Harris voor zijn huwelijk. Het ademt een waardige, processie-achtige sfeer.

De Finse componist Jaakko Mäntyjärvi zag het al helemaal voor zich: drie overijverige heksen die met woest enthousiasme in een grote ketel een duivels brouwsel aan de kook brengen met ingrediënten waarvan het beter is die maar niet expliciet te benoemen. Met 'Double, double, toil and trouble' maken ze het ook de zangers moeilijk, want het lied kenmerkt zich door een meedogenloos verschuivend ritme en onregelmatige maatsoorten. Spanning en sensatie verzekerd, dat wel!

Heel anders van karakter en stemming is het 'Requiem' van de Engelse componist Herbert Howells. Men schrijft dat de immense gewelven en het glorieuze oostelijke raam in de kathedraal van Gloucester de componist hebben geïnspireerd bij het schrijven van dit werk. Dat is zeker hoorbaar waar de woorden '...et lux perpetua luceat eis...' (laat het licht eeuwig over hen schijnen) worden gezongen. Howells schreef het werk al in 1932, maar het werd om onduidelijke redenen pas in 1980 voor het eerst uitgevoerd. Wellicht omdat hij delen ervan gebruikte in zijn 'Hymnus Paradisi', geschreven voor zijn in 1935 op 9-jarige leeftijd overleden zoon. Ook met dit persoonlijke werk mocht het publiek pas jaren later kennismaken.
Programma
• Herbert Howells, 'Requiem'
       'Salvator mundi'
       'Psalm 23'
       'Requiem aeternam (1)'
       'Psalm 121'
       'Requiem aeternam (2)'
       'I heard a voice from heaven'
• Roger Quilter (sopraan en piano)
       'Come away, death' (uit: Twelfth Night)
       'O mistress mine' (uit: Twelfth Night)
       'Blow, blow, thou winter wind' (uit: As You Like It)
• Steven Sametz
       'When he shall die' (uit: Romeo and Juliet)
• Ralph Vaughan Williams
       'Full Fathom Five' (uit: The Tempest)
       'The Cloud-Capp'd Towers' (uit: The Tempest)
       'Over Hill, Over Dale' (uit: A Midsummer Night's Dream)
• Matthew Harris
       'Hark, Hark! the Lark' (uit: Cymbeline)
       'It Was a Lover and His Lass' (uit: As You Like It)
• Jaakko Mäntyjärvi
       'Double, Double Toil and Trouble' (uit: Macbeth)

Iassen Raykov, dirigent
Grazia Lin, sopraan


SHAKESPEARE SONGS
Kamerkoor Canteklaer zong in het voorprogramma van een concert van het Nederlands Kamerkoor een drietal liederen met teksten gebaseerd op toneelstukken van William Shakespeare. Deze beroemde schrijver en acteur overleed op 23 april 1616.

Het toneelstuk 'The Tempest', één van de laatste stukken van Shakespeare, gaat over macht en machtsmisbruik. Het Nederlands Kamerkoor en actrice en zangeres Hadewych Minis gebruikten dit stuk als inspiratiebron voor het programma 'De Storm'. Samen reflecteerden ze vanuit actuele context op de grote thema's uit dit toneelstuk. Met teksten door Spinvis en koorwerken van onder meer Eric Whitacre, Frank Martin en Rob Zuidam.
Zondag 22 mei 2016 Enschede, Muziekcentrum, De Wilmersberg Zaal, 14.00 uur
Programma Kamerkoor Canteklaer
• Jaakko Mäntyjärvi
       'Double, Double Toil and Trouble' (uit: Macbeth)
• Matthew Harris
       'Hark, Hark! the Lark' (uit: Cymbeline)
       'It Was a Lover and His Lass' (uit: As You Like It)

Iassen Raykov, dirigent

  Nederlands Kamerkoor


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2015
Het vier-koren-kerstconcert is in de donkere dagen van december inmiddels een vertrouwd lichtpunt. Dit jaar doen weer vier koren mee: Kamerkoor Montessera, Popkoor Speechless, Ton sur Ton, en Kamerkoor Canteklaer. De koren brengen een afwisselend en sfeervol programma.

Tijdens het kerstconcert zal er geld ingezameld worden voor het Noodfonds van VluchtelingenWerk.
Vrijdag 18 december 2015 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur
Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Jetse Bremer, 'In Dulci Jubilo'
• Felix Mendelssohn, 'Hark! The Herald Angels Sing'
• Gustaf Nordqvist, 'Jul, Jul, Stralande Jul!'
• Johnny Marks, 'Rudolph, The Rednosed Reindeer'
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent


CONCERT VOOR DUBBELKOOR
Dit voorjaar bundelden Kamerkoor Canteklaer en het Vocaal Ensemble Zutphen hun stemmen om twee monumentale werken voor dubbelkoor uit te voeren. De koren zongen de 'Mis voor dubbelkoor' van de Zwitsers-Nederlandse componist Frank Martin (1890-1974) en de 'Drei Psalmen' van Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847). Ronald Moelker legde een verbinding tussen beide met zijn compositie 'Ligare', uitgevoerd op Grootbas en Eagle blokfluit.
Frank Martin werd geboren in Zwitserland en woonde vanaf 1947 in Nederland. Hij componeerde al vanaf zijn achtste, maar heeft nooit aan een conservatorium les gehad. Een studie natuur- en wiskunde maakte hij niet af. Hij wilde namelijk liever pianist, clavecinist en componist worden. Met name de muziek van Debussy en Ravel inspireerde hem, maar zijn langdurige ontwikkeling maken zijn stijl moeilijk bij een stroming in te delen. Harmonie was voor hem het belangrijkste muzikale element.
Dat is goed te horen in de 'Mis voor dubbelkoor'. Martin schreef de eerste delen van dit werk in 1922 en voegde in 1926 het laatste deel (het 'Agnus Dei') toe. Vervolgens bewaarde hij het stuk veertig jaar in een la, omdat zijn persoonlijke geloofsopvatting een publieke uitvoering van een kunstwerk dat de essentie van het christendom uitdrukt ervoer als godslastering.
Zoals hij ten tijde van de première in 1963 in Hamburg schreef: 'Ik wilde niet dat het werk zou worden uitgevoerd ... Ik vond het een zaak tussen God en mijzelf ... Het voelde voor mij destijds dat een uiting van religieuze gevoelens geheim moest blijven en weggehouden moest worden van de publieke opinie.' Het werk wordt tegenwoordig gezien als één van de mooiste koorwerken uit de twintigste eeuw.

           
Zaterdag 6 juni 2015 Enschede, Jozefkerk, 20.15 uur
Zondag 7 juni 2015 Zutphen, Sint Janskerk, 15.30 uur
Zaterdag 31 oktober 2015 Delden, Oude Blasius, 19.30 uur
Zondag 29 november 2015 Bathmen, Dorpskerk, 15.00 uur
Felix Mendelssohn werd geboren in een rijke Joodse familie, die protestants gedoopt werd. Hij begon al op jonge leeftijd met het schrijven van composities en werd zeer productief. Hij componeerde veel oratoria, cantates en liturgische muziek. De 'Drei Psalmen' schreef hij in de laatste jaren van zijn leven voor het Berlijnse Domkoor. Ze werden pas na zijn dood gepubliceerd en behoren tot de meest ambitieuze dubbelkorige a capella werken die hij schreef.
Mendelssohn werd muzikaal beïnvloed door Johann Seb. Bach. Zijn muziek was in de negentiende eeuw in de vergetelheid geraakt en werd door Mendelssohn weer onder de aandacht van het publiek gebracht. Zo zijn niet alleen Mendelssohns oratoria 'Paulus' en 'Elias' maar ook zijn psalmbewerkingen schatplichtig aan Bach.
Programma
• Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Drei Psalmen' (op. 78)
       'Warum toben die Heiden' (Psalm 2)
       'Richte mich Gott' (Psalm 43)
       'Mein Gott, warum hast du mich verlassen?' (Psalm 22)
• Ronald Moelker, 'Ligare' (blokfluit)
• Frank Martin, 'Mis voor dubbelkoor'
       'Kyrie', 'Gloria', 'Credo', 'Sanctus', 'Agnus Dei'

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit

  Vocaal Ensemble Zutphen

  Blokfluitist Ronald Moelker


KAMERKOOR CANTEKLAER WINT DE EERSTE PRIJS !
De spanning steeg voelbaar toen de juryvoorzitter de tweede prijs aankondigde voor een koor dat een werk van Sweelinck zong. Er waren namelijk twee koren met een werk van deze componist op het programma. En daarna, opnieuw Sweelinck!
Kamerkoor Canteklaer is buitengewoon blij en uiteraard ook erg trots onder de inspirerende leiding van Iassen Raykov de Eerste Prijs te hebben gewonnen tijdens het concours in Frenswegen te Nordhorn (D). Sinds 2003 wordt in dit historische kloostercomplex iedere drie jaar om de Duits-Nederlandse Kerkmuziekprijs gestreden. Een wedstrijd die speciaal bedoeld is voor vierstemmige a capella koren die zich in de kerkmuziek hebben gespecialiseerd.
Uit de aanmeldingen voor het concours werden dit jaar zes koren uit Nederland en twee koren uit Duitsland geselecteerd. Ieder koor bracht een programma van ongeveer 20 minuten.
Het optreden van de koren werd beoordeeld door een vakjury bestaande uit Gerrit Baas (Enschede), Tymen Jan Bronda (Groningen), Prof. Hildebrand Haake (Herford), Prof. Anne Kohler (Detmold) en Prof. Hannelotte Pardall (Hamburg). De jury had met name lof voor de transparante en ritmisch zeer precieze uitvoering van de achtstemmige psalm van Sweelinck waardoor de polyfonie goed tot zijn recht kwam.
Het concours werd door de Stiftung Kloster Frenswegen in samenwerking met de Grafschafter Sparkassenstiftung onder het beschermheerschap van erfprins Carl Ferdinand van Bentheim en Steinfurt georganiseerd. Het doel van deze muziekprijs is onder meer om mensen op een bijzondere manier grensoverschrijdend met elkaar te verbinden.
Na de prijsuitreiking zongen alle acht koren op het binnenplein van het klooster nog een keer gezamenlijk het verplichte werk van Nystedt. Met Iassen Raykov als dirigent! Kamerkoor Canteklaer was uitgenodigd om daarna tijdens een korte sfeervolle vesperdienst in de kapel andermaal het winnende programma ten gehore te brengen. Een fraaie afsluiting van een feestelijke dag!

  
Zaterdag 10 oktober 2015 Nordhorn (D), Klooster Frenswegen  Lees verslag...
Programma
• Jan Pietersz. Sweelinck, 'Reveillez vous chacun fidèle' (Pseaume 33)
• Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Richte mich Gott' (Psalm 43) uit: 'Drei Psalmen' (op. 78)
• Knut Nystedt, 'Laudate Dominum'

Iassen Raykov, dirigent

  Klooster Frenswegen te Nordhorn (D)


ZES-KOREN-KERSTCONCERT 2014
Het meer-koren-kerstconcert is in de donkere dagen van december inmiddels een vertrouwd lichtpunt. Dit jaar deden maar liefst zes koren mee: Vocaal Ensemble Exicon, Vrouwenkoor Inanna, Ton sur Ton, Kamerkoor Montessera, Vocaal Ensemble Ex Arte, en Kamerkoor Canteklaer.

De koren brachten een afwisselend, verrassend en sfeervol programma. Het gezamenlijke openingslied was 'Procession' uit 'A Ceremony of Carols' van Benjamin Britten. Halverwege het concert klonk eveneens gezamenlijk het betoverende 'Lux Aurumque' van Eric Whitacre. Het concert werd besloten met het door alle koren gezamenlijk zingen van 'Stille Nacht'.

Voor Canteklaer had dirigent Iassen Raykov van enkele Bulgaarse kerstliedjes een mooi arrangement gemaakt. Bij het laatste vrolijke lied werden zelfs enkele instrumentalisten ingezet.

              
Zaterdag 13 december 2014 Enschede, Jacobuskerk, 17.00 uur

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Benjamin Britten, 'Procession' (gezamenlijk)
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Trad., 'Malka moma dwori mete'
• Trad., 'Stani mi stani, Nine'
• Trad., 'Zamuchi se Bovja Majka'
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit
Marlies van Oort, harp
Erik Mohede, gitaar


JUBILEUMCONCERT: MARIAVESPERS MONTEVERDI 2014
IN SAMENWERKING MET DE KARAVAAN DER VERTELLERS

   Madonna, Franciabigio, ca. 1509
Kamerkoor Canteklaer bestond in 2014 precies 25 jaar en vierde dit met een groots jubileumconcert. Het koor zong de 'Vespro della Beata Vergine' van Claudio Monteverdi. De Karavaan der Vertellers verzorgde het verhaal.
De Mariavespers, uitgegeven in 1610, markeert in de muziekgeschiedenis de overgang van de Renaissance naar de Barok. In het stuk is niet alleen de rijke polyfonie van de Middeleeuwen te horen, maar ook de nieuwe barokstijl waarin de expressie van de tekst de hoofdrol speelt.
De compositie betekende een voor die tijd ongekende theatrale aanpak van liturgische muziek. Tal van compositorische technieken en speciale effecten wisselen elkaar af. De bezetting van de vesperpsalmen varieert van zes- tot twaalfstemmig, zowel enkel- als dubbelkorig.
De modernste muziek vinden we in de solomotetten. Hier geldt
Monteverdi's devies: eerst de woorden dan de muziek. In deze lyrische theatrale stukken worden teksten uit het Hooglied en het Johannes-evangelie gezongen. Bijzonder is ook het laatmiddeleeuwse Mariagedicht Audi Coelum waarin de componist echo-effecten heeft verwerkt.
Kamerkoor Canteklaer voegde hier nog een theatrale variant aan toe. Verteller Wim Wolbrink van de Karavaan der Vertellers bracht op verrassende en beeldende wijze een oude Italiaanse Marialegende tot leven. In het verhaal werd het publiek meegevoerd naar het Venetië van de zeventiende eeuw, de tijd van het ontstaan van de Mariavespers.

              
Zondag 2 november 2014 Enschede, Jacobuskerk, 16.00 uur
Zondag 23 november 2014 Hengelo, Waterstaatskerk, 12.00 uur

De San Marcobasiliek vormde het decor voor het verhaal. In deze kerk is de Mariavespers mogelijk voor het eerst uitgevoerd. De architectuur en de akoestiek van de San Marco lenen zich uitstekend voor de dubbelkorige compositie van Monteverdi, die in 1613 werd benoemd tot maestro di capella van deze basiliek.

Op het jubileumconcert op 2 november in Enschede zong Kamerkoor Canteklaer de Mariavespers met solisten en orkest. Drie weken later, op zondag 23 november, werden de Mariavespers nogmaals in de Waterstaatskerk te Hengelo uitgevoerd, ditmaal met de solisten en een continuo.

Programma
• Claudio Monteverdi, 'Mariavespers'

Iassen Raykov, dirigent
Pure Guts Consort en Ensemble Copper & Zink
Heleen Koele, cantus
Lin de Jong, sextus
Falco van Loon, tenor
René Veen, quintus
Wim Wolbrink, verteller

  Karavaan der Vertellers


PAASCONCERT 2014
Eén van de laatste werken van Liszt is zijn 'Via Crucis', gewijd aan de veertien kruiswegstaties. Het is een werk van grote verstilling. Naast unisono-zang omvat het Lutheraanse hymnen en op Bach geïnspireerde koralen, terwijl een deel van de staties bestaat uit solopartijen voor piano. De staties zijn ontstaan in de 14de eeuw. Christenen liepen in processie van het huis van Pilatus naar Golgotha, terwijl ze onderweg stopten om te bidden. Oorspronkelijk waren er zeven staties, maar rond 1600 was dit aantal uitgebreid tot veertien.

Francis Poulenc schreef veel composities voor koor a capella die behoren tot de hoogtepunten van de 20ste-eeuwse koorliteratuur. Zijn 'Quatre Motets pour un temps de Pénitence' zijn gebaseerd op teksten die traditioneel thuishoren in de getijdengebeden van de Goede Week voor Pasen. Poulenc heeft de ernst van de teksten prachtig in muziek weten te verklanken. De sfeer van het werk is donker en dramatisch.
Zondag 13 april 2014 Zwillbrock, Barockkirche St. Franciskus, 16.30 uur

Programma
• 'Pange Lingua' (Gregoriaans)
• Zoltán Kodály, 'Pange Lingua'
• Francis Poulenc, uit 'Quatre Motets pour un temps de Pénitence':
       'Timor et Tremor'
       'Vinea mea electa'
• Zoltán Kodály, 'Praeludium voor orgel'
• Franz Liszt, 'Via Crucis'

Iassen Raykov, dirigent
Dennis Vallenduuk, orgel


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2013
Kamerkoor Canteklaer organiseerde begin december een gezamenlijk kerstconcert met het Vocaal Ensemble Exicon, Vrouwenkoor Inanna, en Kamerkoor Montessera. Een afwisselend en sfeervol programma! De vier koren openden samen met 'Lux Aurumque' en besloten het concert met 'Stille Nacht' waarbij de zangers in een grote kring om het publiek stonden.
Zondag 15 december 2013 Enschede, Jacobuskerk, 17.00 uur  

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• John Tavener,'A Christmas Round' (gezamenlijk)
• Richard Bennett, 'There is no rose'
• Tomás Luis de Victoria, 'O Magnum mysterium'
• Arvo Pärt, 'Bogoroditsye Dyevo'
• John Tavener, 'Today the virgin'
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent


KERSTPROGRAMMA 2013
In de laatste maand van het jaar zong Kamerkoor Canteklaer weer een programma met ongewone en toch spannende kerstmuziek van componisten uit diverse eeuwen en alle windstreken. Een en ander werd gecompleteerd door een aantal psalmen van eerdere concerten.
Vrijdag 13 december 2013 Enschede, Stadsmatenkapel, 20.00 uur  

Programma
• Maurice Duruflé, uit 'Quatre Motets sur des thèmes Grégorien' opus 10
       'Ubi Caritas Et Amor'
       'Tota Pulchra Es'
       'Tu Es Petrus'
       'Tantum Ergo'
• Jan Pietersz. Sweelinck
       'Incontinent que j'eu ouï' (Pseaume 122)
       'O Seigneur, loué sera ton renom' (Pseaume 75)
• Cyrillus Kreek, uit 'Taaveti laulu - 4 Psalmen van David':
       'Kiida, mu hing, Issandat!' (Psalm 104)
       'Issand, ma hüüan Su poole' (Psalm 141)
• John Tavener
       'A Christmas Round'
       'Today the virgin'
• Richard Rodney Bennett, 'There is no rose'
• Mateo Flecha, 'Riu riu chiu'
• Tomás Luis de Victoria, 'O Magnum mysterium'
• Arvo Pärt, 'Bogoroditsye Dyevo'

Iassen Raykov, dirigent


TOTA PULCHRA ES
In 'Tota Pulchra Es' zong Kamerkoor Canteklaer psalmen en motetten, afgewisseld met intermezzi op blokfluit en harp.
Maurice Duruflé (1902-1986) was organist en componist in Parijs. In zijn koormuziek liet hij zich vooral inspireren door het Gregoriaans. De vloeiende melodielijnen worden vergezeld door complexe modulerende harmonieën, resulterend in polyfonie.
Cyrillus Kreek (1889-1962) verzamelde zijn hele leven volksliederen in zijn geboorteland Estland. In zijn psalmberijmingen zijn dan ook volksmelodieën terug te vinden, al zijn deze Estische psalmen heel transparant en teer van karakter.
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) maakte geniale bewerkingen van het Geneefse Psalter. Nergens wordt de bekende psalmmelodie letterlijk gevolgd, maar uit de vervlochten stemmen komt telkens een stuk van de melodie naar voren.
Felix Mendelssohn (1809-1847) begon al op jonge leeftijd met het schrijven van composities en werd zeer productief. Hij werd beïnvloed door de muziek van Johann Seb. Bach, die in vergetelheid was geraakt en die hij weer onder de aandacht van het publiek bracht. Ook zijn psalmbewerkingen zijn schatplichtig aan Bach.

              
Zondag 13 oktober 2013 Vilsteren, R.K. Kerk, 15.00 uur ¹  
Zondag 3 november 2013 Zwillbrock, Barockkirche St. Franciskus, 16.30 uur ²  

Programma
• Maurice Duruflé, uit 'Quatre Motets sur des thèmes Gr´gorien' opus 10
       'Ubi Caritas Et Amor'
       'Tota Pulchra Es'
       'Tu Es Petrus'
       'Tantum Ergo'
• Ronald Moelker, 'Psalm 33' (blokfluit) ¹
• Alphonse Hasselmans, 'Sérénade mélancolique Nr. 1, Feuilles d'automne' (harp) ²
• Marcel Grandjany , 'Automne' (harp) ²
• Cyrillus Kreek, uit 'Taaveti laulu - 4 Psalmen van David':
       'Kiida, mu hing, Issandat!' (Psalm 104)
       'Issand, ma hüüan Su poole' (Psalm 141)
• Jan Pietersz. Sweelinck
       'Incontinent que j'eu ouï' (Pseaume 122)
       'O Seigneur, loué sera ton renom' (Pseaume 75)
       'Reveillez vous chacun fidele' (Pseaume 33)
• Jacob van Eyck, uit 'Der Fluyten Lusthof': 'Psalm 33' (blokfluit) ¹
• Louis Andriessen , 'Plain-chant' (harp en fluit) ²
• Hendrik Andriessen , 'Intermezzo' (harp en fluit) ²
• Felix Mendelssohn Bartoldy
       'Richte mich Gott' (Psalm 43)
       'Warum toben die Heiden' (Psalm 2)

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit
Marlies van Oort, harp

  Fluitist Ronald Moelker


LEBENSLICHT: MOTETTEN VAN BACH EN TIJDGENOTEN
Op het programma stonden werken van verschillende leden van de familie Bach en hun tijdgenoten. Samen geven de werken een goed beeld van de Duitse barokmuziek en van de protestants-lutherse geloofsopvatting van die tijd. De motetten werden afgewisseld met enkele instrumentale werken.


In alle composities klinkt de visie door dat het geestelijk leven sterker is dan het aardse en dat de ziel na de dood voortleeft.

Het vijfstemmige motet Jesu, meine Freude van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is het bekendste werk in dit programma. Het stuk bestaat uit elf delen: de zes coupletten van de poëtische koraal Jesu, meine Freude worden afgewisseld met vijf theologische teksten. Het hele werk ademt de spanning tussen het tijdelijke en het eeuwige, het vergankelijke en het onvergankelijke, lichaam en geest.

In de koraaldelen is er een duidelijke melodiestem, meestal de sopraan, terwijl de stemmen in de tekstdelen aan elkaar gelijkwaardig zijn. Zoals in het motet gebruikelijk krijgt elk zinsdeel, en zelfs elk afzonderlijk woord, zijn eigen muzikale karakteristiek mee. Bach componeerde het troostrijke motet voor een rouwdienst.

              
Zaterdag 25 mei 2013 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur  
Zondag 2 juni 2013 Gronau (D), Evangelische Stadtkirche, 17.00 uur  

Programma
• Sebastian Knüpfer, 'Erforsche mich, Gott'
• Johann Seb. Bach, 'Jesu, meine Freude' (BWV 227)
• Intermezzo orgel / gamba
• Johann Ludwig Bach, 'Die richtig für sich gewandelt haben'
• Intermezzo orgel / gamba
• Johann Seb. Bach, 'O Jesu Christ, meins Lebens Licht' (BWV 118)
• Georg Philipp Telemann, 'Amen. Lob und Ehre und Weisheit'

Iassen Raykov, dirigent
Henk Linker, orgel
Frank Wakelkamp, gamba


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2012
Kamerkoor Canteklaer bracht begin december een gezamenlijk kerstconcert met het Vocaal Ensemble Zutphen, Vocaal Ensemble Exicon, en Kamerkoor Montessera. Luisteraars kregen een afwisselend en sfeervol programma voorgeschoteld waarbij ieder koor zich zo'n 20 minuten liet horen. De vier koren openden samen met 'Lux Aurumque' en besloten met 'Stille Nacht'.
Zaterdag 8 december 2012 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Alan Menken, 'A Star Is Born'
• Gustaf Nordqvist, 'Jul, Jul Stralande Jul!'
• Jetse Bremer, 'In Dulci Jubilo'
• Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Denn Er hat seinen Engeln' (gezamenlijk)
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit


NACHTLIED - VOLKSLIEDEREN EN GEDICHTEN
Zoltán Kodály, Philip Koutev, Veljo Tormis en György Ligeti baseerden hun koorwerken vaak op volksmelodieën. Whitacre nam een gedicht van de Mexicaanse dichter en Nobelprijswinnaar Octavio Paz als uitgangspunt voor zijn compositie 'Water Night'. Whitacre schreef dat bij het lezen van het gedicht van Paz het leek alsof de muziek al in de lucht aanwezig was en hij die alleen maar hoefde te noteren.


Het avondlied 'Esti dal' van Kodály is een eenvoudig gebed om rust en dromen vol moed. Het werk van Kodály inspireerde vele componisten onder wie Veljo Tormis. In de liederen met de titel 'Herfstlandschappen' van Tormis horen we de elementen tekeer gaan. Je hoort de wind, de storm en de regen die heel beeldend door de muziek worden uitgedrukt.

Philip Koutev, een van de belangrijkste Bulgaarse componisten, wordt wel de vader van de Bulgaarse koor- en volksmuziek genoemd. Het dubbelkorige liefdesliedje 'Polegnala e Todora' gaat over een droom.

De miniaturen 'Éjszaka' (Nacht) en 'Reggel' (Morgen) van Ligeti zijn woordschilderingen. In 'Éjszaka' wordt de nacht als een immense jungle beschreven, gehuld in magische stilte. 'Reggel' is een surrealistische compositie waarin heel komisch hanengekraai wordt afgewisseld met het tikken van een klok.
Vrijdag 9 november 2012 Haaksbergen, Hervormde kerk, 20.00 uur
Zaterdag 10 november 2012 Enschede, Mariakerk, 20.00 uur

Programma
• Veljo Tormis, 'Sügismaastikud' (Herfstlandschappen) (1964) - vijf liederen
• Eric Whitacre, 'Water Night' (1995)
• György Ligeti, 'Éjszaka' (Nacht) en 'Reggel' (Morgen) (1956)
• Anonymus, 'An Irish Blessing', 'La Tarara' (volksliederen)
• Philip Koutev, 'Polegnala e Todora'
• Lajos Bárdos, 'Tábortúznél'
• Zoltán Kodály, 'Esti dal'

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit
Karin van Wezel, klankschalen


ZOMERCONCERTEN 2012
Begin juni 2012 brachten Kamerkoor Canteklaer en Saxophone Quartet Hanumi opnieuw een niet-alledaags programma. Gezamenlijk werd de door de Georgische componist Giya Kancheli geschreven compositie 'Amao Omi' uitgevoerd. Van saxofonist en componist Michael Jamieson ging zijn nieuwe werk 'Strong Nations' voor koor en saxofoonkwartet in première. Daarnaast zong het koor twee van de 'Psalmen Davids' van de in Estland geboren Cyrillus Kreek, terwijl het saxofoonkwartet een bewerking van een oorspronkelijk voor piano gescheven werk van György Ligeti ten gehore bracht.


Kancheli schreef 'Amao Omi' (Zinloze Oorlog) in 2005 in opdracht van het Nederlands Kamerkoor. In dit stuk geeft de componist uitdrukking aan zijn gevoelens over de oorlogen die zijn geboorteland in heden en verleden teisterden. De schrikbeelden die hem ook nadat hij uit Georgië was gevlucht zijn bijgebleven vormen de drijvende kracht achter dit stuk. Die beelden worden gekoppeld aan de gevoelens van onmacht die een mens kunnen overvallen wanneer hij denkt een onbegrepen eenling tussen andere mensen te zijn. Daardoor overstijgt het stuk Kancheli's persoonlijke geschiedenis en krijgt het een veel bredere zeggingskracht. De muziek bestaat uit zeer ingetogen, bijna liturgische koorzang en saxofoonmuziek, die samen een fragiel bewegend tapijt vormen. Af en toe zijn er crescendo's en generale rusten, waardoor het werk een verontrustende spanning tussen stilte en uitbarsting teweeg brengt.

        
Vrijdag 1 juni 2012 Bocholt (D), Christuskirche, 19.30 uur
Zaterdag 2 juni 2012 Zutphen, Sint Walburgiskerk, 20.00 uur
Zondag 10 juni 2012 Enschede, Jacobuskerk, 16.30 uur

Programma
• Cyrillus Kreek, Psalm 104 en 141 (uit '4 Psalms of David')
• György Ligeti, 'Sechs Bagatellen' (saxofoonkwartet)
• Michael Jamieson, 'Strong Nations' (première)
• Michael Praetorius, 'Aus tiefer Not schrei ich zu dir' (psalm 130 - saxofoonkwartet)
• Giya Kancheli, 'Amao Omi'

Iassen Raykov, dirigent
Michael Jamieson, sopraan saxofoon
Harmke Seinen, alt saxofoon
Miriam Kötter, tenor saxofoon
Lukas Stappenbeck, bariton saxofoon

  Hanumi Saxophone Quartet
  Kunstwerk op affiche: Irma Horstman